11 فایده موز

11   فایده موز

 

 

موز بسیار سالم و خوشمزه است. آنها حاوی چند مواد مغذی ضروری هستند و مزایایی برای هضم غذا، سلامت قلب و کاهش وزن دارند. گذشته از اینکه بسیار مغذی است به عنوان یک میان وعده بسیار مناسب می توان از آن یاد کرد. در اینجا 11  فایده سلامتی موز که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود وجود دارد.

 

1. موز حاوی مواد مغذی مهمی است

 

موز در دسته میوه های محبوب روی زمین قرار دارد. بومی آسیای جنوب شرقی است اما در حال حاضر در بسیاری از مناطق گرم جهان رشد می کند. انواع بسیاری موز در رنگ، اندازه و شکل های مختلف وجود دارد . رایج ترین نوع آن ،‌موز زرد رنگ است که زمانی که کال است رنگ آن سبز می باشد. موز حاوی فیبر و چندین آنتی اکسیدان دیگر می باشد. 

 

یک موز متوسط 118) گرم (شامل مواد زیر است :

  • پتاسیم : 9%  از RDI
  • ویتامین B6 : 33% از RDI
  • ویتامین  C : 11% از RDI
  • منیزیم : 8% از RDI
  • مس  : 10% از RDI
  • منگنز  : 14% از RDI
  • کربوهیدرات خالص  24 گرم
  • فیبر 3.1 گرم
  • پروتئین 1.3 گرم
  • چربی 0.4 گرم

 

هر موز تنها حاوی حدود 105 کالری است و شامل آب و کربوهیدرات نیز می باشد. موز حاوی پروتئین بسیار کمی است و تقریبا چربی ندارد. کربوهیدرات ها در موز نارس (موز سبز) عمدتا نشاسته هستند اما هنگامی که موزمی رسد نشاسته آن به قند (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می شود.

 

موز

 

2. موز حاوی مواد مغذی است که سطح قند خون را به تعادل می رساند

 

موز غنی از فیبر پکتین است. موز نارس حاوی نشاسته است که مانند فیبر محلول عمل می کند. پکتین و نشاسته هر دو سطح قند خون را بعد از غذا خوردن متعادل می کند و با کاهش سرعت تخلیه معده اشتها را کم می کند. علاوه بر این موز در دسته بندی شاخص قند خون در سطح کم تا متوسط قرار دارد که این شاخص از 0 تا 100 است که سرعت افزایش سطح قند خون در مواد غذایی مختلف را نشان می دهد که این شاخص در موز کم است. شاخص قند خون موز نارس حدود 30 است، در حالی که موز رسیده در حدود رتبه 60 قرار دارد. مقدار متوسط این شاخص در بیشتر موز ها 51 است. این به این معنی است که موز تاثیر عمده ای بر میزان قند خون در افراد سالم ندارد. با این حال ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت که احتمالا باید از خوردن موز رسیده بپرهیزند  و قند خونشان را به طور پیوسته کنترل کنند توصیه نشود.

 

3. موز می تواند سلامت دستگاه  گوارش را بهبود بخشد

 

فیبر در رژیم غذایی خواص درمانی بسیاری دارد از جمله بهبود هضم غذا. یک موز متوسط حاوی حدود 3  گرم فیبر است . موز یک منبع فیبر نسبتا خوب است.

موز به طور عمده حاوی دو نوع فیبر است:

  • پکتین:  که با رسیدن موز کاهش می یابد.
  • نشاسته  : که در موز نارس وجود دارد.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده است که سلول پکتین ممکن است از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند.

 

4. موز ممکن است به کاهش وزن کمک کند

 

هیچ مطالعه ای به طور مستقیم اثر موز بر روی کاهش وزن را بررسی نکرده است. با این حال موز ویژگی های متعددی دارد که سبب کاهش وزن می شود. برای شروع موز کالری نسبتا کمی دارد. موز متوسط شامل بیش از 100 کالری است و در عین حال که بسیار مغذی است با خوردن آن احساس سیری به شما دست می دهد. همچنین غنی از فیبر است. خوردن فیبر زیاد از طریق میوه و سبزیجات سبب کاهش وزن می شود. علاوه بر این موز کال نشاسته بالایی دارد که با خوردن آن به شما احساس سیری دست می دهد و اشتهایتان را کم می کند.

 

5. موز میتواند از سلامت قلب پشتیبانی کند

 

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب به خصوص کنترل فشار خون ضروری است. اما با وجود اهمیتی که دارد بسیاری از افراد به اندازه کافی از پتاسیم در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند. موز یک منبع بزرگ غذایی از پتاسیم است. یک موز  متوسط (118 گرم) حاوی 9٪  پتاسیم از RDI است. یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. افرادی که مقدار زیادی پتاسیم مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی تا 27% در آنها کاهش پیدا می کند. علاوه بر این موز حاوی مقدار مناسبی منیزیم است که برای سلامت قلب مهم است.

 

موز

 

6. موز شامل آنتی اکسیدان های قوی است

 

میوه ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها در رژیم های غذایی هستند، و موز از این موضوع استثنا نیست. آنها حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های قوی از جمله دوپامین و کاتچین هستند. این آنتی اکسیدان ها خواص درمانی بسیاری دارند مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو. با این حال، یک باور غلط رایج است که دوپامین در موز به عنوان یک ماده شیمیایی سبب ایجاد یک احساس خوب در مغز می شود. در واقعیت، دوپامین موجود در موز از سد خونی مغزی عبور نمی کند. به جای اینکه تغییری در هورمون ها و یا خلق و خوی ایجاد کند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

 

7. موز کمک می کند تا شما احساس سیری بیشتری کنید

 

نشاسته موجود در موز نارس یک نوع کربوهیدرات غیر قابل هضم است که عملکردی شبیه فیبرهای محلول در بدن دارد. به عنوان یک قاعده کلی هر چه موز سبزتر باشد نشاسته بالاتری دارد. از سوی دیگر ، موز رسیده (زرد) حاوی مقادیر پایین تری از نشاسته و فیبر است اما نسبتا فیبر محلول بالاتری دارد. پکتین و نشاسته هر دو سبب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری و پری می شود.

 

8.  موز نارس حساسیت به انسولین را افزایش می دهد

 

 مقاومت به انسولین یک خطر عمده برای بسیاری از بیماری های جدی در جهان از جمله دیابت نوع 2 است. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف 15 تا 30 گرم نشاسته در روز کمتر از 4  هفته ممکن است حساسیت به انسولین را 33 تا 50٪ بهبود ببخشد.  موز نارس یک منبع غنی از نشاسته است و بنابراین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

 

9. موز سلامتی کلیه را بهبود می بخشد

 

 پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد صحیح کلیه ضروری است. موز به عنوان یک منبع غذایی مناسب از پتاسیم برای حفظ سلامت کلیه ها مفید است. بیش از 13 سال مطالعه بر روی زنان نشان داده است که کسانی که 2 تا3  عدد موز در هفته می خوردند احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی تا33 درصد در آنها کاهش می یابد. مطالعات دیگر نشان داده اند که کسانی که به خوردن موز 4 تا 6  عدد در هفته عادت دارند تقریبا 50٪  کمتر به بیماری های کلیوی در مقایسه با افرادی که موز نمی خورند مبتلا می شوند.

 

10. موز ممکن است مزایایی برای ورزش داشته باشد

 

موز اغلب به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای ورزشکاران استفاده می شود چرا که حاوی مواد معدنی و کربوهیدرات های زود هضم است. خوردن موز سبب کاهش گرفتگی عضلات ناشی از ورزش می شود.

 

11. موز را می توان به آسانی به رژیم غذایی خود اضافه کرد

 

نه تنها موز فوق العاده سالم است بلکه یک وعده راحت و در دسترس می باشد . موز را می توان به وعده صبحانه , ماست و اسموتی ها اضافه کرد. شما حتی می توانید از موز به جای شیرین کننده در غذاها استفاده کنید. علاوه بر این موز به علت پوست ضخیمی که دارد به ندرت حاوی سموم یا آلاینده ها می باشد . موز فوق العاده برای خوردن و حمل و نقل آسان است. آنها معمولا به راحتی هضم می شوند و به سادگی نیز پوستشان کنده می شود.

 

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع : https://authoritynutrition.com/11-proven-benefits-of-bananas/

هرگونه کپی برداری باذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.