10 فایده سلامتی علمی از تخمه کدو

10 فایده سلامتی علمی از تخمه کدو

 

 

تخمه کدو ممکن است کوچک باشد اما سرشار از مواد مغذی با ارزش است. خوردن تنها مقدار کمی از آنها می تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای شما فراهم کند.به همین دلیل تخمه کدو فواید سلامتی بسیاری دارد. این فواید عبارت اند از بهبود سلامت قلب، سلامتی پروستات و محافظت ازبدن در برابر برخی ازسرطان ها. مهم این است که به راحتی می توان این تخمه را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم.

در اینجا 10 فایده سلامتی از تخمه کدو که توسط علم پشتیبانی شده است وجود دارد.

 

سرشار از مواد مغذی است

 

تقریبا هر اونس ( 28 گرم ) تخمه کدو بدون پوست 151 کالری دارد که عمدتا از چربی و پروتئین تشکیل شده است.علاوه بر این 1 اونس یا 28 گرم تخمه کدو شامل :

  • فیبر1.7 گرم
  • کربوهیدرات 5 گرم
  • پروتئین 7 گرم
  • چربی 13 گرم
  • ویتامین K :  18درصد از RDI
  • فسفر 33 : درصد از RDI
  • منگنز 42: درصد از RDI
  • منیزیم37: درصد از RDI
  • آهن23:  درصد از RDI
  • روی14: درصد از RDI
  • مس:  19درصد از RDI

آنها همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی از اسیدهای چرب اشباع نشده، پتاسیم، ویتامینB2 ( ریبوفلاوین ) و فولیت هستند. تخمه کدو تنبل و روغن ان حاوی مواد مغذی دیگری است که مزایای سلامتی بسیاری ارائه می دهد.

 

آنتی اکسیدان بالایی دارد

 

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئید و ویتامین E است. آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب را کاهش دهند و از سلول های بدن در برابررادیکال های آزاد محافظت کنند.

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند از بدن در برابر بسیاری از بیماری های مختلف محافظت کندتصور می شود که سطوح بالایی از آنتی اکسیدان های موجود درتخمه کدو تنبل تا حد زیادی مسئول این آثار مثبت بر سلامتی هستند.

در یک مطالعه التهاب موش های مبتلا به آرتریت توسط روغن دانه های کدو تنبل کاهش یافته است. موش هایی که داروهای ضد التهاب مصرف کرده بودند اثرات جانبی منفی را نیز از طریق داروها دریافت کرده بودند، در حالی که موش هایی که ازروغن دانه های کدو تنبل استفاده کرده بودند هیچ عارضه جانبی در آنها ایجاد نشده بود.

 

خطر برخی سرطان ها را کاهش می دهد

 

رژیم های غذایی غنی ازتخمه کدو تنبل سرطان های معده، پستان، ریه، پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد. یک مطالعه بزرگ نشان داده است که خوردن تخمه کدو خطر سرطان سینه در زنان یائسه راکاهش می دهد.

مطالعات دیگری نشان داده است که لیگنان های موجود درتخمه کدو تنبل می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان سینه بازی کنند. مطالعاتی درلوله های آزمایشگاهی نشان داده است که دانه های کدو تنبل سرعت رشد سلول های سرطان پروستات را کاهش می دهد.

 

تخمه کدو

 

بهبود سلامت پروستات و مثانه

 

تخمه کدو می تواند علایم هیپرپلازی خوش خیم  پروستات (BPH) را کاهش دهد این یک نوع بیماری است که در آن غده پروستات بزرگ می شود و می تواند مشکلاتی را در حین ادرار کردن برای فرد به وجود آورد.

مطالعات متعددی در انسان ها نشان داده است که خوردن این دانه ها علائم BPH را کاهش می دهد. این مطالعه بر روی بیش از1400 مرد انجام گرفته بود. پس از یک سال مردانی که تخمه کدودریافت کرده بودند علائم BPH در آنها کاهش پیدا کرده بود و کیفیت زندگی بهتری داشته اند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که مصرف تخمه کدو تنبل می تواند در درمان مثانه بیش فعال موثر باشد.

یک مطالعه نشان داده است که مصرف 10 گرم عصاره تخمه کدو تنبل به صورت روزانه توسط 45 مرد و زنی که مثانه بیش فعال داشته اند بسیار موثر بوده است.

 

منیزیم بالایی دارد

 

دانه کدو یکی از بهترین منابع طبیعی سرشاراز منیزیم می باشد. این موضوع بسیارمهم است چراکه کمبود منیزیم در بسیاری از کشورهای غربی رایج است. در ایالات متحده 79 درصد از بزرگسالان منیزیم را کمتر از آنچه که توصیه شده است مصرف می کنند.

منیزیم برای بیش از 600واکنش شیمیایی در بدن ضروری است.

سطوح کافی از منیزیم برای موارد زیرمهم هستند:

کنترل فشار خون

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

تشکیل و حفظ سلامت استخوان ها

تنظیم سطح قند خون

 

سلامت قلب را بهبود می بخشد

 

دانه های کدو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب هستند که همگی به حفظ سلامت قلب کمک می کنند. همچنین مطالعات روی حیوانات نشان داده است که روغن دانه های کدو تنبل می تواند فشار خون و کلسترول بالا را کاهش دهد.  هر دوعامل خطر زای مهم دربیماری های قلبی هستند.

مطالعه هایی بر روی 35 زن یائسه نشان داده است که روغن دانه های کدو تنبل فشار خون دیاستولیک را تا 7 درصد کاهش داده است و کلسترول HDL را که کلسترول خوب است  تا 16 درصد در طی یک دوره 12 هفته ای افزایش داده است. مطالعات دیگرنشان داده است که ممکن است آنزیم اکسید نیتریک موجود در روغن دانه های کدو تنبل اثرات مثبتی بر سلامت قلب بگذارند.

اکسید نیتریک به گسترش عروق خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک ها در رگ ها کمک می کند.

 

می تواند سطح قند خون را پایین آورد

 

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که کدو تنبل، تخمه کدو تنبل، پودر دانه های کدو تنبل و آب کدو تنبل می تواند قند خون را کاهش دهد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است در تلاش برای کنترل سطح قند خون خود باشند بسیارمهم است. منیزیم بالای دانه های کدو تنبل ممکن است اثر مثبتی بر دیابت نیز داشته باشد.

مطالعه بر روی بیش از 127000 زن و مرد نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از منیزیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان را تا 33 درصد و در زنان تا 34 درصد کاهش می دهد. با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع نیاز است.

 

تخمه کدو

 

فیبر بالایی دارد

 

دانه های کدو یک منبع غنی از فیبر هستند. در یک 1 اونس ( 28 گرم ) تخمه کدو  5.2گرم فیبروجود دارد. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

علاوه بر این رژیم های غذایی که فیبر بالایی دارند خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهند.

 

کیفیت اسپرم ها را بهبود می بخشد

 

سطح پایین روی در مردان کیفیت اسپرم ها و قدرت بارور کردن در آنها را کاهش می دهد. از آنجا که دانه های کدو تنبل یک منبع غنی از روی هستند ممکن است کیفیت اسپرم ها را بهبود بخشند. مدارک و شواهدی از یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که تخمه کدو می تواند ازاسپرم های انسانی در برابرشیمی درمانی و بیماری های خود ایمنی محافظت کند.

دانه های کدو همچنین حاوی آنتی اکسیدان های بالا و دیگر مواد مغذی هستند که می تواند سطح تستوسترون وسلامت کلی بدن را بهبود بخشد. در نتیجه همه این عوامل می تواند سطح باروری وعملکرد تولید مثل رابه خصوص در مردان بهبود بخشد.

 

خواب را بهبود می بخشد

 

اگر شما مشکل خواب دارید قبل از خواب چند عدد تخمه کدو بخورید. آنها منبع طبیعی از تریپتوفان یک اسید آمینه هستند که می تواند خواب را بهبود بخشد. مصرف حدود 1 گرم روزانه ازتریپتوفان می تواند خواب را بهبود بخشد.

با این حال شما برای دریافت 1 گرم تریپتوفان نیاز به خوردن 7 اونس ( 200 گرم) تخمه کدو تنبل دارید.

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع  : https://authoritynutrition.com/11-benefits-of-pumpkin-seeds/

هرگونه کپی برداری باذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.