فواید سلامتی گوجه فرنگی

فواید سلامتی گوجه فرنگی

 

 

مزایای مصرف میوه ها و سبزیجات از هر نوعی که باشند از جمله گوجه فرنگی  قابل توجه است. همانطور که نسبت غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان نیز کاهش می یابد.

مصرف بالای میوه ها و سبزیجات با داشتن پوست و موی سالم ، افزایش انرژی و کاهش وزن همراه است. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات به طور چشمگیری خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر را به طور کلی کاهش می دهد.

 

1. سرطان

 

گوجه فرنگی به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها می تواند با شکل گیری رادیکال های آزاد که سبب بروز سرطان می شوند مبارزه کند.

 

2. سرطان پروستات

 

در طی مطالعات بسیار دریافتند که لیکوپن از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند. به گفته جان اردمن، دکتری، استاد بازنشسته بخش علوم غذایی و تغذیه انسان در دانشگاه ایلینوی، " افزایش مصرف محصولات گوجه فرنگی بروز سرطان پروستات را کاهش می دهد."

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد، در میان مردان جوان تر، رژیم های غذایی حاوی بتا کاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشد.

 

3. سرطان روده بزرگ

 

نشان داده شده است که مصرف بتا کاروتن باعث کاهش سرطان روده بزرگ در جمعیت ژاپن شده است. مصرف فیبر بالا که از طریق میوه ها و سبزیجات به دست می اید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دارای رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی هستند ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها، به ویژه سرطان پروستات و ریه در آنها کاهش یابد. تحقیقات بیشتری بر روی انسان ها نیاز است تا نقش لیکوپن را در پیشگیری یا درمان سرطان ها موثر بدانیم.

 

گوجه فرنگی

 

4. فشار خون

 

مصرف سدیم در مقادیر کم باعث می شود تا فشار خون در سطح سالمی نگه داشته شود با این حال، افزایش مصرف پتاسیم نیز به همان اندازه موثر است چرا که دارای خاصیت گشاد کنندگی عروق می باشد.

همچنین توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم به طور منظم خطر ابتلا به تمام بیماری ها را تا 20 درصد کاهش می دهد.

 

5. سلامت قلب

 

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در گوجه فرنگی همگی از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. به گفته مارک هوستون، استاد پزشکی بالینی در واندربیلت ، افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم، مهمترین تغییر تغذیه ای است که فرد می تواند با این کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد.

گوجه فرنگی همچنین حاوی اسید فولیک است که سطح هوموسیستئین را کنترل می کند در نتیجه یکی از عوامل خطر زای بیماری های قلبی را از بین می برد.

در یک مطالعه دریافتند کسانی که 4069 میلیگرم پتاسیم در روز مصرف کردند تا 49 درصد کمتر به بیماری های قلبی ایسکمیک نسبت به افرادی که پتاسیم کمتری(حدود 1000 میلی گرم در روز)  مصرف کرده اند مبتلا شده ند.

مصرف پتاسیم بالا خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد ، از توده های عضلانی محافظت می کند ، تراکم معدنی استخوان ها را حفظ می کند و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

 

6. دیابت

 

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا استفاده می کنند سطح قند خون پایین تری دارند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سطح قند خون، چربی ها و میزان انسولین شان افزایش یابد.

یک فنجان گوجه فرنگی گیلاسی حدود 2 گرم فیبر دارد. دستورالعمل های تغذیه ای آمریکایی ها 21 تا 25 گرم فیبر در روز برای زنان و 30 تا 38 گرم فیبر در روز برای مردان را توصیه می کند.

 

7. یبوست

 

خوردن غذاهایی که حاوی آب و فیبر بالایی هستند مانند گوجه فرنگی می تواند به هیدراته کردن بدن و حرکات منظم روده کمک کند.

 

8. سلامت چشم

 

گوجه فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن، لوتئین و بتا کاروتن است اینها آنتی اکسیدان های قوی هستند که از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور مانند آب مروارید و بیماری های چشمی مربوط به سن مانند دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند.

مطالعات در رابطه با بیماری های چشمی وابسته به سن نشان داد که افرادی که از رژیم های غذایی که لوتئین و زیگزانتین (هر دو کاروتنوئید موجود در گوجه فرنگی) بالایی دارد استفاده می کنند خطر بروز نئوواسکوالر AMD تا 35 درصد در آنها کاهش می یابد.

 

گوجه فرنگی

 

9. پوست

 

سنتز کلاژن که جزء ضروری پوست، مو، ناخن و بافت همبند می باشد به ویتامین C وابسته است. همانطور که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، هر چه مصرف آن کاهش یابد آسیب های ناشی از نور خورشید، آلودگی و دود افزایش می یابد که منجر به چین و چروک، لکه های پوستی و سایر اثرات نامطلوب پوستی می شود.

 

10. بارداری

 

مصرف کافی فولیک اسید قبل و در دوران بارداری برای محافظت از جنین ضروری است.

 

11. افسردگی

 

اسید فولیک موجود در گوجه فرنگی از تشکیل بیش از حد هموسیستئین در بدن جلوگیری می کند، چرا که هموسیستئین می تواند مانع  خون رسانی و انتقال مواد مغذی به مغز شود.

هموسیستئین بیش از حد با تولید هورمون های احساس خوب مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین که باعث تنظیم خلق و خو، خواب و اشتها می شوند تداخل دارد.

 

ارزش غذایی گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی یک منبع غنی از ویتامین A و C و اسید فولیک است. گوجه فرنگی حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها، از جمله اسید آلفا لیپوئیک، لیکوپن، کولین، اسید فولیک، بتا کاروتن و لوتئین می باشد.

یک گوجه متوسط (حدود 123 گرم) 22 کالری، 0 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات (از جمله 1 گرم فیبر و 3 گرم قند) و 1 گرم پروتئین را فراهم می کند. به نظر می رسد که پختن گوجه فرنگی باعث آزاد شدن بیشتر مواد مغذی ان نظیر کاروتنوئید لیکوپن، لووتئین و زیگزانتین می شود.

اسید آلفا لیپوئیک به بدن کمک می کند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کند. برخی شواهد نشان می دهد که اسید آلفا لیپوئیک می تواند در کنترل قند خون ، گشاد کردن  عروق و محافظت در برابر رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت موثر باشد حتی ممکن است از مغز و بافت عصبی نیز محافظت کند.

لیکوپن آنتی اکسیدانی است که باعث قرمز شدن گوجه فرنگی می شود. کولین یک ماده مغذی مهم در گوجه فرنگی است که به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند.

 

خطرات و هشدارها

 

هر سال گروه کاری محیط زیست (EWG) لیستی از میوه ها و سبزیجات را که بالاترین میزان آفت کش ها و سم ها را روی آنها می پاشند بررسی می کنند که گوجه فرنگی نیز در این لیست قرار دارد. گوجه فرنگی گیلاسی اغلب در بالای این لیست قرار دارد که در نتیجه EWG توصیه می کند تا از گوجه فرنگی های ارگانیک استفاده کنید تا مصرف این مواد سمی را به حداقل برسانیم. حتما گوجه فرنگی را قبل از مصرف بشویید.

بتا بلاکرها  داروهایی هستند که اغلب برای بیماری های قلبی تجویز می شوند این مواد می توانند باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شوند. هنگام مصرف بتا بلاکرها، غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند مانند گوجه فرنگی ها باید در حد اعتدال مصرف شوند.

مصرف پتاسیم بیش از حد می تواند برای کسانی که کلیه هایشان به طور صحیح کار نمی کنند مضر باشد. اگر کلیه ها قادر به حذف پتاسیم بیش از حد از خون نباشند ممکن است کشنده باشد.

کسانی که بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) دارند ممکن است با مصرف غذاهای بسیار اسیدی مانند گوجه فرنگی علائمی مانند سوزش سردل و ترش کردن در آنها افزایش یابد.

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع : http://www.medicalnewstoday.com/articles/273031.php

هرگونه کپی برداری باذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.