انواع روغن های گیاهی و مزایای آنها

روغن های گیاهی:  انواع، مزایا و ارزش غذایی آنها

 

 

روغن های گرفته شده از بذر سبزیجات و میوه جات بخش مهم از رژیم غذایی اکثر افراد را تشکیل می دهد. فرقی نمی کند که شما چگونه از آنها استفاده می کنید مثلا برای پخت و پز ، سرخ کردن و یا در سس سالاد آنها منابع خوبی از چربی های سالم هستند. به طور کلی روغن های گیاهی مجموعه ای از مزایا را ارائه می دهد مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، متابولیسم و هضم بهتر، کاهش ابتلا به سرطان سینه و فراهم کردن اسیدهای چرب امگا 3  برای بدن.

 

ارزش غذایی روغن های گیاهی

 

روغن های گیاهی مختلف مواد مغذی مختلفی دارند اما عناصر مشابه در تمامی آنها عبارت اند از ویتامین E  (توکوفرول) ، امگا 3 و امگا 6 ، چربی های اشباع نشده و اشباع شده.

 

فواید سلامتی روغن های گیاهی

 

پس از بررسی اجزای مغذی آنها اجازه دهید درک کنیم که چگونه آنها بر سلامتی ما تاثیر می گذارند و چرا ما باید روغن سبزیجات و میوه جات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم.

 

رشد سلولی و حفاظت از آنها

 

روغن هایی مانند دانه پنبه ، آفتابگردان، بادام و جوانه گندم همگی سرشار از ویتامین E هستند که از سلول های بدن محافظت می کنند و در رشد آنها موثر هستند. این ویتامین مزایای فراوانی برای بدن ما دارد. این ویتامین از بافت های بدن از جمله پوست، چشم ها، سینه، بیضه ها و کبد محافظت می کند.

 

روغن های گیاهی

 

جلوگیری از ناراحتی های قلبی

 

چربی های اشباع نشده به فراوانی در روغن های گیاهی یافت می شود. چربی های اشباع نشده سطح کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. علاوه بر این حضور ویتامین E  در روغن های گیاهی از بروز بیماری های قلبی و لخته شدن خون که خود علت بیماری های قلبی هستند جلوگیری می کند.

 

رشد و توسعه

 

بدن به اسیدهای چرب برای انجام عملکردهای مختلف نیاز دارد که به وفور در روغن های گیاهی یافت می شود. دو نوع اسید چرب وجود دارد امگا 3 و امگا 6 . بدن به طور طبیعی نمی تواند این مواد را تولید کند از این رو بهتر است که این مواد را از طریق غذاها کسب کنیم.

 آلفا لینولنیک یک نوع از اسیدهای چرب امگا 3 است که در سویا، کلزا و روغن بذر کتان یافت می شود که این اسید های چرب بسیار شبیه به اسیدهای چرب موجود در ماهی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 به طور گسترده به عنوان ضد التهاب شناخته می شوند به همین دلیل است که آنها به شدت به افراد مبتلا به بیماری های قلبی مزمن، پوست و گوارش توصیه می شود.

از سوی دیگر امگا 6 التهاب زا است در نتیجه استفاده بیش از حد از آنها در طولانی مدت می تواند بیشتر اسیب ایجاد کند تا فایده داشته باشد.

نسبت 1 به 1 برای حفظ سلامتی و جلوگیری از عوارض ایده آل است. با این حال، رژیم غذایی غربی ها از یک نسبت ناسالم 16: 1 پیروی می کند که در ان بین اسیدهای امگا 6 و امگا 3 تعادلی وجود ندارد و می تواند به بیماری های خود ایمنی، بیماری های مزمن قلبی، التهاب و سرطان منجر شود.

 

روغن های گیاهی

 

فهرستی از روغن های گیاهی

 

روغن نارگیل :

 

روغن های گرمسیری مانند روغن نارگیل مجموعه ای از خواص درمانی را دارند. روغن نارگیل می تواند از ریزش مو و پیری زودرس جلوگیری کند و ایمنی بدن را افزایش می دهد. از آن برای پخت و پز و ماساژ استفاده می شود.

 

روغن آفتابگردان :

 

روغن غیر فرار آفتابگردان از دانه های آفتابگردان استخراج می شود. وجود مقدار خوبی از اسیدهای چرب و ویتامین E در این روغن آن را به یک گزینه سالم تبدیل کرده است. به بالا بردن سطح انرژی، بهبود سلامت پوست و مو، جلوگیری از بیماری های قلبی، کاهش شدت ورم مفاصل و آسم و رشد سلول های پوست کمک می کند.

 

روغن سویا :

 

این روغن از دانه های سویا استخراج می شود و غنی از اسیدهای چرب است. مواد معدنی و ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی موجود در ان این روغن را به یک انتخاب بسیار سالم تبدیل کرده است. برخی از خواص درمانی آن عبارت اند از بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و پوست و کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی. همچنین به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک می کند.

 

روغن زیتون :

 

روغن زیتون از خود میوه زیتون استخراج می شود. گوشتخواران می توانند اسیدهای چرب امگا 3 را از ماهی یا روغن ماهی دریافت کنند اما گیاهخواران می توانند آن را از روغن زیتون دریافت کنند. از روغن زیتون برای پخت و پز، مقاصد دارویی، صابون ، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل های دارویی استفاده می شود.

 

روغن بادام زمینی :

 

این روغن محبوب برای پخت و پز از بادام زمینی استخراج می شود. علاوه بر اینکه تعادل خوبی از اسیدهای چرب در آن وجود دارد غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی می باشد. به حفظ سطح کلسترول، فشار خون و سلامت کلی قلب کمک می کند. همچنین بروز علائم پیری مانند چین و چروک را به تاخیر می اندازد.

 

روغن کنجد :

 

 یکی از روغن هایی که محبوبیت کمی دارد از دانه کنجد به دست می آید و یک جایگزین سالم برای روغن های ناسالم است. کنجد غنی از مواد معدنی مانند روی، مس، کلسیم و منیزیم است و طیف گسترده ای از چربی های اشباع نشده و تیروزین  دارد. به کاهش التهاب، افزایش بهداشت دهان و دندان و سوخت و ساز و کم کردن لکه های پوستی که در اثر پیری به وجود می آید کمک می کند.

انواع دیگر روغن های گیاهی عبارت اند از روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن نخل، روغن کلزا و روغن بذر کتان.

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع : https://www.organicfacts.net/health-benefits/oils/vegetable-oils.html

هرگونه کپی برداری باذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.