5 فایده ی شگفت انگیز از روغن سویا

5 فایده ی شگفت انگیز از روغن سویا

 

 

روغن سویا فواید زیادی دارد از جمله این فواید می توان به  کنترل سلامت قلب ، کاهش سطوح کلسترول بد خون ، تقویت سیستم ایمنی ، کاهش اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر ، جلوگیری از پوکی استخوان ، افزایش رشد  و سلامت چشم و پوست اشاره کرد.

 

روغن سویا چیست ؟

 

روغن سویا روغنی گیاهی است و از دانه های روغنی سویا که با نام علمی Glybeans max شناخته شده هستند، استخراج می شود. به این دلیل که دانه سویا یکی از دانه هایی است که حداکثر میزان کشت و کاربرد را در جهان دارد میزان مصرف روغن سویا نیز در سراسر دنیا بسیار زیاد است. دانه ی روغنی سویا یکی از حبوبات است و بومی آسیای شرقی می باشد . دانه ی روغنی سویا به دلیل کاربردهای فراوان آن و نیز خاصیت خوراکی اش بسیار معروف است. همچنین این دانه از منابعی است که شما می توانید از آن روغن استخراج کنید. روی بسیاری از روغن های سویا فرآیندهای تصفیه ، مخلوط  و گاهی هیدروژناسیون انجام می شود. سپس در سطوح متفاوتی درجه بندی می شوند و مقاومت های هر کدام نیز به کاربرد های آنها بستگی دارد.  به  دلیل وجود اسیدهای چرب فرار در روغن سویا ، این روغن نسبت به دیگر روغن های گیاهی بسیار سالم تر است  . همچنین استرول های گیاهی فراوانی در روغن سویا وجود دارد. افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن سویا استفاده می کنند می توانند از فواید زیادی که این روغن برای سلامتی دارد بهره مند شوند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه ی روغنی سویا خواص سلامتی این دانه ی مفید و خوشمزه را کامل می کنند.

در ادامه خواص بی نظیر این روغن را بررسی می کنیم که از خواندن آنها بسیار شگفت زده خواهید شد :

 

کنترل سطوح کلسترول

 

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ،  تعادل اسیدهای چرب موجود در روغن سویا به این معنی است که بدن می تواند اسیدهای چرب لازم و ضروری را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کند و به این ترتیب سطوح کلسترول بدن تنظیم می شود. اسیدهای چرب امگا3 می توانند سطوح کلسترول خطرناک بدن را کاهش داده و انواع منفی کلسترول را نیز خنثی کنند. همچنین ، روغن سویا دارای مقادیر بسیار بالای اسیدهای چرب دیگر مانند استاریک ، اسید پالمیتیک و اسید اولئیک نیز می باشد. ترکیب اسید چرب روغن سویا و استرول های گیاهی قوی مانند سیتوسترول B ، می تواند موجب کاهش 10 تا 15 درصدی ذخیره ی کلسترول در روده شود و احتمالا شما انتظار شنیدن این نکته را راجع به اسید چرب نداشتید! روغن سویا به شدت خطر ابتلا به تصلب شرایین و دیگر بیماری های قلبی از قبیل حملات قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.

 

روغن سویا

 

بهبود علائم بیماری آلزایمر

 

بیماری آلزایمر یک بیماری وحشتناک است که میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان  به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری با آسیب به ارتباطات بیوشیمی بین نورون ها و مرگ آنها منجر به وخامت شناختی مغز فرد می شود. در نتیجه توانایی های مختلف مختل می شوند از به خاطر آوردن گذشته تا انجام کارهای ساده. روغن سویا دارای مقادیر بالایی از ویتامین K است که موجب بهبود بیماری آلزایمر شده و حتی در بعضی از موارد عوارض این بیماری را نیز کاملا از بین می برد. ویتامین K در مقابل رادیکال های آزاد به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و مانع آسیب آنها به سلول های عصبی می شود.

 

افزایش سلامت استخوان ها

 

یکی دیگر از وظایف مهم  ویتامین K پتانسیل استئوتروپیک آن است که به این معنی است که می تواند رشد دوباره یا بهبود استخوان را تحریک می کند . در حالی که  اغلب با کلسیم همراه است و سویا نیز سرشار از ویتامین K می باشد این ویتامین می تواند رشد استخوانی را به روش بسیار مثبت تحریک کند .بنابراین اگر می خواهید از شرایط خاص مانند پوکی استخوان که اغلب یک نتیجه طبیعی از روند پیری است جلوگیری کنید این روغن را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

 

تقویت بینایی و دید

 

اسیدهای چرب امگا 3 که 7% از مقدار کل اسیدهای چرب موجود در روغن  سویا را تشکیل می دهند برای حفاظت از سیستم قلبی و عروقی لازم می باشند. زیرا کلسترول بد خون را از بین می برند همچنین اسیدهای چرب امگا3 مانند آنتی اکسیدان ها عمل کرده و رادیکال های آزاد را که باعث بروز  آب مرواریدها می شوند بی اثر کرده و بینایی را تقویت می کنند.

 

حفاظت از پوست

 

محتوای ویتامین E بالا در روغن سویا همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین E به طور مستقیم در بهبود ظاهر لکه ها، کاهش زخم های آکنه ،محافظت از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و تحریک دوباره رشد سلول های پوستی جدید برای بهبود زخم نقش دارد . همچنین ویتامین E  در فعالیت آنتی اکسیدانی  بقیه بدن شرکت دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به حذف رادیکال های آزاد که باعث ایجاد شرایط خاصی مانند سرطان پیری زودرس اختلالات شناختی و بیماری های قلبی می شود،کمک می کند.

 

سخن  آخر :

 

به خاطر داشته باشید با اینکه روغن سویا سالم ترین روغن گیاهی است اما میزان اسیدهای چرب امگا  6 در این روغن نسبتا بالا است. اگرچه که ضروری است اما در صورتی که مقدار آن متعادل با مواد غذایی دارای اسید چرب امگا 3 نباشد یک  مشکل است. اگر نگران چاقی هستید باید بدانید که دارای کالری بالایی است. همچنین دانه ی روغنی سویا  از اعضای خانواده ی بادام زمینی است بنابراین قبل از استفاده از روغن سویا در آشپزی مراقب افرادی که به بادام زمینی آلرژی دارند باشید.

از روغن سویا استفاده کنید تا از فواید سلامتی آن بهره مند شوید.

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع: https://www.organicfacts.net/health-benefits/oils/soybean-oil.html

هر گونه کپی برداری با ذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.