مزایای شگفت انگیز سورل

مزایای شگفت انگیز سورل

 

 

برخی از فواید سورل عبارت اند از :

 

افزایش قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود هضم، ساختن استخوان های قوی ، افزایش گردش خون ، افزایش سطح انرژی، پیشگیری از سرطان، کاهش ابتلا به برخی از بیماری های پوستی، کاهش فشار خون، افزایش اشتها، کند شدن روند پیری، محافظت از بدن در برابر دیابت، تقویت سلامت قلب و بهبود سلامت کلیه ها.

سورل (  Sorrel) گیاهی دائمی و همیشگی است که در سراسر جهان برای استفاده های مختلف پرورش داده می شود. به دلیل طعم تند و تیزی که دارد در غذا ها به طور عمده استفاده می شود اما مزایای سلامتی بسیاری نیز دارد.

سورل های متنوعی در مناطق مختلف جهان رشد می کنند در حالی که بسیاری از آنها دارای ویژگی های متفاوت هستند اما فواید سلامتیشان به طور کلی یکسان است.

این گیاه دارای برگ های سبز پهنی است و ریشه های آن عمق زیادی در زمین دارد. گل های قرمز و بنفش که سالانه شکوفه می دهند یکی از بهترین راه های شناسایی سورل هستند.

از سورل برای قرن ها است که در غذاها از جمله سوپ و سالاد و غذاهای گیاهی و حتی چای نیز استفاده می شود.

مقدار بالای اگزالیک اسید موجود در سورل  کمی سمی است بنابراین میزان مصرف آن باید تحت نظر باشد. خوردن سورل در مقادیر کم، کاملا بی ضرر است. اسید اگزالیک همچنین سبب طعم و مزه تلخ سورل می شود.

برگ ها بخش عمده ای از گیاه سورل هستند که خورده می شوند و یا در آشپزی از آنها استفاده می شود. همچنین به علت ترکیبات قوی آنتی اکسیدانی که دارد یک عنصر کلیدی در چای های مختلف از جمله چای معروف Essiac است.

بیایید ببینیم که چه چیز دیگری در سورل یافت می شود که باعث می شود آن را به رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 

ارزش غذایی سورل

 

علاوه بر عطر و طعم منحصر به فردی که دارد حاوی فیبر زیادی است، کالری بسیار کمی دارد ، تقریبا بدون چربی است و مقدار کمی پروتئین نیز دارد.

از نظر ویتامین، غنی از ویتامین C است و همچنین حاوی ویتامین  A، ویتامین  B-6، آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم می باشد. از لحاظ ترکیبات ارگانیک مفید، حاوی اسید پلیفنیک، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است.

 

فواید سلامتی سورل

 

سلامت دستگاه گوارش :

 

محتوای فیبر غذایی بالایی که در اکثر انواع سورل یافت می شود به این معنا است که با افزودن این برگ ها به سوپ ها و سالاد های خود می توانید سلامت دستگاه گوارشتان را بهبود بخشید.

اضافه کردن فیبرها به وعده های غذایی حرکت غذا را در دستگاه گوارش آسان می کند و از این طریق سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و شرایطی مانند یبوست، اسهال، نفخ و همچنین مشکلات جدی تر گوارش را از بین می برد.

فیبر غذایی همچنین می تواند باعث کاهش سطح کلسترول در بدن شود، درنتیجه از سلامت قلب پشتیبانی می کند و احتمال ابتلا به آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

 

سورل

 

فشار خون :

 

سورل حاوی مقدار زیادی پتاسیم است (1 فنجان سورل 15٪ از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می کند) که یک ماده معدنی ضروری برای سلامت انسان می باشد.

پتاسیم یک عامل گشادکننده عروق است و همچنین تعادل مایعات در سراسر بدن را حفظ می کند. پتاسیم با آرام سازی عروق خونی و شریان ها، فشار بر سیستم قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فشار خون پایین شانس لخته شدن را کاهش می دهد و فشار بیش از حد را از روی قلب که می تواند منجر به بیماری های قلبی و عروقی و سایر عوارض شود برمیدارد.

 

پیشگیری از سرطان :

 

اگرچه مطالعات انجام شده بر روی اجزای آنتی اکسیدانی سورل هنوز ادامه دارد اما شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد سورل حاوی ترکیبات پلی فنولی، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است که همه آن ها به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن انسان عمل می کنند.

غنی بودن سورل از آنتی اکسیدان ها بدان معنی است که رادیکال های آزاد موجود در بدن را پیدا می کند و آنها را قبل از انکه سلول های سالم بدن را به سلول های سرطانی تغییر دهند خنثی می کند.

آنتی اکسیدان ها اثرات مثبت بسیاری برای بدن دارند، اما تاثیر پیشگیری آنها از سرطان نسبت به سایر فوایدشان چشمگیرتر است.

 

سلامت چشم :

 

ویتامین A یکی دیگر از ویتامین های ضروری موجود در سورل است که سبب تقویت بینایی می شود و بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

بتا کاروتن که از ویتامین A مشتق می شود به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی مهم دیگر بدن ترکیب می شود در نتیجه سلامت چشم را افزایش می دهد و مانع از تخریب این حس حیاتی در بدن می شود.

 

گردش خون و انرژی :

 

سطح قابل توجه آهن موجود در سورل به این معنی است که تولید گلبول های قرمز را افزایش می دهد و از بروز کم خونی (کمبود آهن) جلوگیری می کند.

افزایش گردش خون باعث افزایش سطح اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی بدن می شود ، رشد مو را افزایش می دهد ، سبب افزایش سطح انرژی بدن می شود و سرعت فرآیند بهبود زخم ها را افزایش می دهد.

 

سورل

 

سلامت سیستم ایمنی بدن :

 

ویتامین C موجود در سورل بسیار قابل توجه است (یک فنجان سورل حاوی 106 درصد از میزان ویتامین C روزانه توصیه شده برای فرد است)، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

ویتامین  Cکه همچنین به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و تعداد گلبول های سفید بدن را که اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن ها و دیگر مهاجمان خارجی هستند افزایش می دهد.

 

سلامت پوست :

 

برگ های سورل به دو روش برای درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های خشک شده سورل را می توان خورد که در این روش عفونت های قارچی ، خارش سطح پوست و خشکی پوست را از بین می برد.

آب خارج شده از برگ های تازه را نیز می توان به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد که در این روش خارش و سوزش پوست را از بین می برد. این ویژگی ها به احتمال زیاد به دلیل ویتامین C و ویتامین A و همچنین neutraceuticals  های دیگرموجود در این گیاه است.

 

سلامت قلب و دیابت :

 

گذشته از مزایای مربوط به قلب، مهم است به یاد داشته باشید که سورل متعلق به خانواده oxalis است که به طور کلی باعث بهبود وضعیت بیماران دیابتی و افزایش سلامت قلب می شوند.

به دلیل ترکیبات ارگانیک و آنتوسیانین های موجود در سورل است که تقریبا با تمامی سیستم های بدن ارتباط برقرار می کند تا عملکرد و سلامت آنها را بهبود بخشد.

 

سلامت کلیه :

 

سورل خاصیت ادرار آورندگی دارد و مدر است به خصوص زمانی که برگ های آن به صورت خشک مصرف شود. به عنوان یک عامل ادرار آورنده عمل می کند که باعث پاکسازی کلیه ها می شود و سموم اضافی، نمک، آب و حتی درصد کمی از چربی را از کلیه ها پاک می کند.

 

سخن آخر :

 

اگزالیک اسید یک سم است، بنابراین مهم است که سورل را در مقادیر متوسط مصرف کنیم. اسید اگزالیک همچنین باعث افزایش سنگ کلیه می شود بنابراین اگر نگران کلیه های خود هستید نبایدغذاهای غنی از اسکالیک اسید مانند سورل را زیاد مصرف کنید.

برای پخت سورل از چدن یا وسایل آشپزخانه آلومینیومی استفاده نکنید، زیرا فلز با اسید اگزالیک واکنش می دهد و طعم بسیار ناخوشایند فلزها را جذب خود می کند به همین دلیل سورل ما طعم می گیرد.

 

 

 

ترجمه شده توسط گروه ورته

منبع : https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/sorrel.html

هرگونه کپی برداری باذکر نام گروه ورته و لینک دهی مستقیم مجاز است.